Historiaa

Jyty Keski-Karjala ry on toiminut vuoden 2010 alusta lähtien Keski-Karjalan kuntien (Kesälahti, Kitee, Rääkkylä, Tohmajärvi) yhteisenä Jyty-yhdistyksenä. Vuoden 2009 aikana käytyjen yhdistymisneuvottelujen tuloksena Kesälahden, Kiteen ja Rääkkylän Jyty-yhdistykset lakkautettiin ja jäsenet siirtyivät Tohmajärven yhdistykseen, jonka nimi muutettiin yhdistyksen toiminta-aluetta paremmin kuvaavaksi.

Jyty Keski-Karjala ryn hallituksessa oli aluksi puheenjohtaja sekä kahdeksan varsinaista jäsentä. Jokaisella jäsenellä on henkilökohtainen varajäsen. Pyrkimyksenä on valita jäsenet tasapuolisesti eri jäsenkuntien alueelta eli alun perin 2 jäsentä/kunta. Varajäsenet valittiin samasta kunnasta, mistä varsinainen jäsenkin oli.

1.1.2013 Kesälahti ja Kitee yhdistyivät kuntaliitoksella, jolloin kuntien määrä väheni, mutta toiminta-alue säilyi ennallaan. Koska toimintoja Kesälahden alueella on supistettu, ei siellä enää ole jäseniäkään yhtä paljon kuin ennen, joten hallitukseenkin on vaikea saada edustajia sieltä. Hallituksen varsinaisten jäsenten määrä laskettiin 7:ään vuoden 2016 alusta alkaen, mutta jatkossakin jäsenet pyritään valitsemaan alueellinen tasapuolisuus huomioiden.